Wednesday, December 19, 2012

Wansmaak

YouTube: Mr. Trololo
Spotify: White Christmas  Wansmaak

Nog even en het is Kerst. Ik verheug me al om dan gezellig bij mijn familie te zijn. Het enige wat een minpuntje is dat ik dan naar Herman van Veen moet luisteren. Begrijp me niet verkeerd, ik heb niets tegen Herman en ook niet tegen liefhebbers van zijn muziek (Ik ken er velen). Ik krijg echter altijd kriebels van dat artistieke gedoe van hem en teksten die ik absoluut niet begrijp. Luisteren naar Herman doe ik dus liever niet. Maar ach, met Kerst gun ik mijn familie de muziekjes die zij mooi vinden. In tegenstelling tot een goede vriend van mij plaats ik Herman van Veen dan ook niet in de categorie 'muzikale wansmaak'. Nu is mijn muzikale interesse zo breed dat ik aan heel veel muziek plezier kan beleven. Sommige muziek is zo erg kitsch of over de top dat het daardoor een extra dimensie krijgt. Zo heb ik een keer bij mijn familie de Jingle Cats (White Christmas) laten horen, vreemd genoeg mag ik dat nooit meer doen. Er wordt gezegd dat over smaak niet valt te twisten, maar het wordt wel gedaan. Volgende week wordt de Top2000 Aller Tijden uitgezonden, wat weer aanleiding is om elke dag een TVprogramma vol te wauwelen over ditjes en datjes met hele hoop meningen over de geschiedenis van de popmuziek. Bestaat er wansmaak? Op die vraag antwoord geven kan in verschillende discoursen zoals bijvoorbeeld van muziekliefhebbers, muziekcritici of zakelijk betrokkenen. Ik zou de filosoof Ardorno of Bourdieu kunnen gaan citeren om de verschillende standpunten over hoge en lage cultuur te bespreken. Dat doe ik maar even niet. Laten we simpel van het feit uitgaan dat er wansmaak is, ook al kan die bij ieder mens verschillen en zijn er geen objectieve criteria. Ik heb een Spotify lijstje met 'wansmaak' gemaakt. Als je dit beluistert kan je bij jezelf afvragen waar jouw grens ligt. Dat foute muziek bijzonder leuk kan zijn, wil ik bewijzen met de 'Trololo man'. Als ik die zie of hoor word ik altijd weer vrolijk.

No comments: