Tuesday, December 11, 2012

Ontstaan van de popmuziek. Deel 10

Spotify: Hank Williams

YouTube: http://www.youtube.com/artist/hank-williams

Site: http://www.last.fm/music/Hank+Williams

HANK WILLIAMS

Na Hillbilly en Bluegrass komt Hank Williams met een stijl die later verder wordt uitgewerkt en dan Rockabilly wordt genoemd. Rockabilly is een witte variant op de zwarte '12-bar boogie blues' uit het zuiden. Belangrijkste vertegenwoordiger van deze stijl is natuurlijk Elvis Presley.
Hank Williams is daarom niet alleen belangrijk voor de Country, hij wordt wel de vader van de Country genoemd, maar ook voor de Rock'n''Roll. Helaas is de man overleden toen hij 29 jaar oud was. Hij werd dood in z'n auto aangetroffen met een fles sterke drank. Wat dat betreft heeft de man meegewerkt aan het imago van de popster: 'I hope to die, before I get old' zoals dat door de Who is gezongen in 'My Generation'. Hank kan in het rijtje Robert Johnson, Jimi Hendrix en Amy Winehouse worden geplaatst. Luisteren naar zijn muziek zegt genoeg. Je hoort zowel Country als Rock'n'Roll elementen in zij muziek.Ik vind het zelf bijzonder moeilijk om muziek in een genre te plaatsen. Persoonlijk heb ik alleen de indeling goede/mooie tegenover slechte/lelijke muziek maar dat maakt er over praten erg moeilijk dus is het wel handig om de muziek in genres te verdelen. De vraag wat een genre precies is, wil ik vandaag niet beantwoorden. Daar kom ik gegarandeerd op terug. Wel wil ik duidelijk maken dat het een ingewikkelde zaak is. De Rock'n'Roll die in de jaren vijftig ontstaat is ook niet een homogene muzieksoort maar bestaat uit verschillende stijlen. Charley Gillet gaat in zijn boek 'Sound of the city' uit van 5 verschillende soorten Rock'n'Roll. Hier zal ik ook zeker op terugkomen.

No comments: