Saturday, December 08, 2012

Digitale spelers en koptelefoons

Het straat beeld wordt steeds meer opgevrolijkt door mensen met een koptelefoon op. Het is duidelijk dat de oude in-oor-foontjes tamelijk ouderwets zijn geworden. Nu weet ik uit eigen ervaring dat de bassen beter klinken met een koptelefoon. Ik was in de tachtiger jaren al een drager van een echte koptelefoon. Als fanatiek gebruiker van de toen nog 'walkman' genoemde spelers versleet ik speler en koptelefoon regelmatig. Boosdoener was elke keer weer de losgeraakte contactjes of een breuk in het snoer. Nadat ik vorig jaar alweer een dure Sennheiser na amper drie maanden naar z'n mallemoer had geholpen heb ik de stap terug gedaan naar goedkope in-oor-telfoon. Toch ben ik niet ontevreden over het geluid. Ik beluister mijn muziekjes in orginele 'Wave'kwaliteit en niet in MP3. Dat zowat iedereen de geluids kwaliteit van MP3 accepteert is voor mij nog altijd een raadsel. Diepte en zuiver, subtiel hoog geluid zijn niet waarneembaar in MP3 format. Ik vind MP3 acceptabel om via het internet naar muziek te luisteren maar uiteindelijk wil in mijn kamer echte HiFi. Met een Denon versterker en Linn boxen is het luisteren bij mij een feest (als de muziek fatsoenlijk is opgenomen). Op mijn digitale zakspeler heb ik dan ook alleen maar 'wave'opnames. Ik heb het vermoeden dat menig mens met zo'n grote koptelefoon op alleen maar naar MP3tjes luistert. Zonde van zo'n mooie koptelefoon! Het zal de vele gebruikers echter een worst zijn denk ik. Het gaat hen niet om het geluid maar om het imago. Met zo'n mooie koptelefoon van dr. Dre van minimaal 160 euro hoor je er ook bij! Een aantal fabrikanten, en niet altijd  van koptelefoons, hebben nu speciale koptelefoons uitgebracht. Zo kan je nu een Ferrari koptelefoon kopen (gemaakt door 3Logic). Er is ook een Marshall, van de gitaarversterkers, te koop. Ik las vandaag in het Parool dat veel popmuzikanten hun naam lenen aan een koptelefoon. Zo is er het Justin Bieber of Lady Gaga model. Zelfs Lou Reed vond het nodig om zijn naam aan zo'n ding te verbinden. Ik vind dit allemaal maar onzin en geld uit je zak klopperij. Alhoewel, ik heb een in-oor-foontje van het beroemde boxenmerk B&W gezien (kosten rond de 200 euro), dat ik best zou willen hebben. Ik denk dat ik die echter ook in drie maanden heb versleten.....

No comments: