Thursday, December 20, 2012

Jaarlijstjes

Internet:
Any decent music
top2012.radio2.nl

Spotify:
NME's Albums Of 2012 - highlights
Rob's CD top 10 2012
Dance Top10 2012 by Rob Keus
Best Metal 2012 
The best of 2012

LIJSTJES

De jaarlijstjes zijn er! Elk respectabel muziekblad komt aan het eind van het jaar met een lijstje van de beste albums die dat jaar zijn uitgebracht. In Nederland is het bovendien dan ook nog tijd voor de Top2000 Allertijden op Radio 2 en Nederland 3.
Wat is het nut van lijstjes? Voor mij persoonlijk is het een goede manier om te kijken of ik iets heb gemist. Daarnaast geeft het mij inzicht in de smaak van de journalist of een bepaald publiek. Voor iedereen geldt waarschijnlijk dat het een onderhoudende bezigheid is om over de inhoud van die lijstjes te praten.
Zelf ben ik zo ijdel geweest om ook mijn eigen lijstjes op internet(Spotify) te zetten. Ik heb er vier gemaakt. De eerste is mijn persoonlijke top10, gevolgd door mijn persoonlijke metal- en dancelijst en een lijst die ik het hele jaar heb bijgehouden. Die laatste lijst bestaat uit platen die op dat moment interessant waren. Iedereen kan een vergelijking maken met mijn lijsten en die van de bladen. Je kan op de site van Any Decent Music een lijst van albums en verwijzingen naar andere sites en/of bladen vinden. De link naar de Spotifylijst van de NME staat ook bovenaan.
De lijstjes van het jaar zijn door journalisten gemaakt. De Top2000 Allertijden is een lijst die de smaak van fans en liefhebbers weergeeft. Deze lijst geeft zoveel aanleiding tot gesprek dat er zelfs een televisieprogramma als ondersteuning voor wordt gemaakt. Dit jaar zag ik zelfs een speciaal Top2000 blad in de kiosken en er is bovendien een heus Top2000 concert. Behalve voor het bestuderen van de lijst en daarop volgende commentaren, is het overzicht niet aan mij besteed. Ik zal niet gaan luisteren naar de Top2000. Ik luister wanneer ik het zelf wil naar 'Bohemia Rapsody' of 'Stairway to Heaven'. Trouwens als dat de beste songs ooit zijn. Het zijn prachtige nummers maar..... blablabla

No comments: