Friday, December 21, 2012

Pop vs Klassiek

YouTube:
Andre Rieu
The Three Tenors
Philip Glass 
The Who: Tommy (Overture)
Star Wars 
Preisner 
Reich 
Cage 
Morricone 
Vangelis

Popmuziek met klassieke muziek vergelijken is appels met peren vergelijken. Beide muzieksoorten hebben hun eigen publiek en eigen criteria. Bij klassiek gelden muzikale criteria, de uitvoering is erg belangrijk en de uitvoeringen zijn vaak met elkaar te vergelijken. Bij pop ligt dat anders want muzikale criteria spelen een ondergeschikte rol ten opzichte van 'sound', beleving en het imago van de artiesten. Ik hou van beide muzieksoorten. Soms valt er moeilijk een grens te trekken. Dat is in een aantal gevallen heel interessant maar heel vaak gruwelijk vervelend (althans dat is mijn mening). De tien nummers, die ik heb uitgezocht, zijn voorbeelden van 'grensgevallen'. Is dit klassiek, pop of ergens er tussen in? Het is niet mijn bedoeling om de lezer mijn visie of smaak op te dringen. Dat laat ik heel graag aan de lezer zelf over. Ik vind het gewoon leuk om een aantal (culturele) aspecten van muziek te bespreken en dat te delen met de lezer. Een aantal albums van bovenstaand lijstje zijn te vinden in mijn muziekverzameling. In mijn verzameling is pop en klassiek van elkaar gescheiden omdat ik dan makkelijk iets kan vinden. Voor de rest maak ik geen verschil alles wordt door elkaar gedraaid. Van Messiaen tot Ramones, van Puccini tot Bassnectar enzovoort.

No comments: