Monday, January 21, 2013

Recensies

Internet: Pitchfork
Spotify: Ke$ha

De krant is een meneer. Een meneer met een mening die je tot nadenken zet (als het goed is). Met deze vergelijking wordt bedoeld dat de krant uiteindelijk mensen werk is. De inhoud van de krant wordt tot stand gebracht door individuele bijdragen van de journalisten met als uiteindelijk verantwoordelijke meneer de hoofdredacteur.
Recensies vormen een onderdeel van elke krant en (muziek)blad. Het is een mening van een journalist. Je mag verwachten dat journalisten hun werk goed doen en dat zij proberen hun mening op een heldere en begrijpelijke manier uitleggen. Een goede recensie van een goede journalist kan de bekendheid van een kunstvorm of uiting beinvloeden. Niet voor niets adverteren de makers van het beoordeelde vaak met goede recensies van journalisten. Artiesten zelf kunnen zich van slechte recensies soms erg veel aantrekken en kan boosheid bij hen opwekken.
Omdat het bij popmuziek zelden gaat om muzikaal technische kwaliteiten komt dat ook zelden in de recensies aan de orde. Om recensies goed te kunnen begrijpen heb je zelf vaak al wat kennis nodig. Wie kan zonder kennis van het volgende citaat chocola maken? 'Dit soort Pitchfork-hypes geven Pitchfork-hypes een slechte naam, want heel veel bijzonders is er mijns inziens niet aan de hand' (Matthijs Linneman in het blad Oor, januari 2013). Dit soort zinnen roepen veel vraagtekens bij mij op. Zoals: Weet iedereen wat Pitchfork is? Wat is een Pitchforkhype (en wat niet)?
Wat te denken van een recensie die zo begint: 'Let op, deze recensie is geschreven met een dik vooroordeel' (Alex van der Hulst, Oor januari 2013). Met als einde: 'Onze vooroordelen waren te mild. Warrior is een volwaardig wangedrocht.' De kritiek van deze journalist is dat de betreffende artiest, Ke$ha in dit geval, een vals imago heeft en dat ze niet kan rappen en zingen. Er wordt fel uitgehaald naar de marketingmachine achter Ke$ha. Duidelijke criteria waarom ze niet kan zingen en rappen worden niet gegeven. Ik vraag me dan af: Zingt ze vals? Zit er geen goed ritme in haar raps?
Het imago van Ke$ha is volgens de journalist niet echt en daarom slecht. Zelf heb ik de CD ook beluisterd en kwam tot een andere conclusie. Ik vind het album middelmatig van kwaliteit omdat er te weinig orginele en spannende songs op staan. Het voegt weinig toe aan wat er al is en vele artiesten zoals bijvoorbeeld mevrouw Gaga kunnen dit veel beter. Het gastoptreden van popster Iggy Pop komt erg gekunsteld over ('and here is Iggy Pop' kondigt Ke$ha aan, het lijkt wel een soort toneelstukje). Dat dit album commercieel van opzet vind ik niet erg. De 'sound' van dit album past in het verwachtingspatroon van wat er op dit moment aan producties wordt uitgebracht. Ik vind het af en toe best leuk om naar dit soort muziek te luisteren. Het is zoals met zoete snoepjes. Af en toe zijn die erg lekker, alleen als je er teveel van neemt word je misselijk en gaan je tanden rotten. Tja en die recensie? Het is maar de mening van een meneer...


 

No comments: