Sunday, January 20, 2013

Pinguin Radio

Internet: Pinguin Radio

Vanmiddag was er een presentatie van Nederlandse bands in Paradiso. In totaal 30 bands konden in 20 minuten laten zien en horen wat zij in huis hebben. Ik ben er ook naar toe geweest en heb mij prima vermaakt. Het was gezellig vol en op drie plekken kon je kijken naar bands. Als bezoeker kon je ook nog stemmen op de beste band. De winnaar krijgt de mogelijkheid om in een studio te gaan opnemen. Kortom een goed initiatief! De organisator was Pinguin Radio. Dit onafhankelijke internet radiostation is vanaf oktober 2011 gaan uitzenden. Ze draaien alle soorten muziek want zij maken alleen onderscheid tussen slechte en goede muziek. Het komt er op neer dat zij aandacht besteden aan de ´betere´ popmuziek. Wat die ´betere´ popmuziek precies inhoud zal ik een andere keer proberen uit te leggen. Het heeft te maken met orginaliteit en integerheid, maar dat is een ander verhaal. Wat Pinguin Radio doet is in feite hetzelfde als de vroegere VPRO. Helaas is de VPRO, ondanks het vijf voor twaalf initiatief op internet, ten onder gegaan in de Hilversumse stroom van programma´s maken. Die programma´s besteden vooral aandacht aan de mainstream en daarbij is maar bar weinig ruimte voor subcultuur. Fijn dus dat er Pinguin Radio is, die naast uitzenden ook aandacht geeft aan nieuwe Nederlandse bands! Al zijn Nederlandse bands bij mij meestal niet erg geliefd, vanmiddag heb ik leuke dingen gehoord!
 

No comments: