Saturday, January 19, 2013

Publiek vs Industrie

Internet:
MySpace Music
Reverbnation 
 

In eerdere afleveringen heb ik willen aantonen dat zonder techniek en muziekindustrie er geen popmuziek, zoals we die vandaag de dag kennen, zou zijn geweest. Toch is de industrie niet de bepalende factor voor de popcultuur. Het is een deel van die cultuur. Het publiek beoordeelt de muziek en bepaalt uiteindelijk waar naar geluisterd wordt. Wat ik altijd belangrijk heb gevonden is de toegankelijkheid van muziek. Niet elk popmuziek nummer wordt met dezelfde aandacht aan het publiek gepresenteerd. De media aandacht die wordt verkregen kan verschillen bij artiesten. Muziek die weinig media aandacht krijgt, wordt door minder mensen gehoord. Die muziek zal daarom ook moeilijker of niet worden verkocht. Daarom maken muziekbladen, televisieprogramma's, radio-uitzendingen ook deel uit van de popcultuur. Zij brengen de muziek onder de aandacht van het publiek. Door de mogelijkheden van het internet neemt de rol van die 'oude' media af. Artiesten zijn nu in staat om direct met hun publiek te communiceren. Er ontstaan nu plekken op het internet waar de muzikant zelf zijn muziek kan presenteren. Tevens zien we de opkomst van streamingmedia zoals Spotify en Deezer waardoor je niet eens de muziek hoeft te bezitten om er naar te kunnen luisteren. Ik ben erg benieuwd hoe dit zich zal ontwikkelen en wat dat voor gevolgen het zal hebben op de muziekcultuur en de industrie. Zal het voor beginnende artiesten eenvoudiger worden om zich aan een publiek te presenteren? Valt er nog aan verkoop van muziek te verdienen of is de artiest afhankelijk van optredens en merchandising?
Op dit moment zie ik dat iedereen die iets aan muziek wil verdienen app laat maken. Bladen als Rolling Stone, New Musical Express en Oor zijn te vinden op Spotify. Platenmaatschappijen zoals Warner, Pias en Matador zijn er ook. Verder zijn er een heleboel app die liefhebbers bij elkaar brengen. Voor mij is het verkrijgen van een overzicht van alle uitgebrachte muziek er niet makkelijker op geworden. Nu de CDwinkel bijna ter ziele is, moet je naar Amazone of Bol om je CD in korte fragmenten te beluisteren en daarna te bestellen. Neem je genoegen met mindere geluidskwaliteit dan kan je bij de I-store terecht. Ik vraag me echter af of het aanbod van popmuziek met al deze ontwikkelingen echt inzichtelijker en toegankelijk is geworden. Natuurlijk zijn er op internet de apps die jou vertellen waar andere liefhebbers ook naar luisteren. Ik heb echter liever een verkoper of vriend die me helpt bij het vinden van nieuwe dingen. Tijd voor tegencultuur dus. Dit blog hoopt een aanzet daarvoor te zijn.

No comments: