Sunday, November 11, 2012

Een nieuwe start van mijn blog

Vanaf vandaag ben ik van
 plan te gaan bloggen over popmuziek. Ik volg de popmuziek al vanaf de eind jaren zestig en kan er nog steeds van genieten. Inmiddels wordt popmuziek niet alleen maar door en voor jongeren gemaakt. Tegenwoordig is er kleuterpop van K3 en zijn de bejaarde Stones van plan nogmaals aan een tournee te beginnen. Popmuziek is er voor iedereen en het aanbod is breed en diep. In mijn blog wil ik commentaar geven op de popmuziek uit het heden en verleden. Wat is interessante muziek en waarom? Daarnaast wil ik achtergronden belichten zoals (sub)culturen, maatschappelijke trends en de organisatie van de muziekindustrie. Het zijn interessante tijden want ook de techniek draagt ontzettend veel bij aan hoe we met muziek omgaan. Platenzaken zijn schaars aan het worden want via internet kan je de muziek bestellen of downloaden. Muzikanten verdienen vrijwel niets meer aan de uitgave van hun muziek. Geld verdienen gaat via concerten en merchandising. Kortom is er wel het een en ander veranderd en er gebeurt veel. Voor mij is Spotify een ideale manier geworden om met nieuwe muziek in aanraking te komen. Vrijwel elke dag maak ik een lijst met gemiddeld tien nieuw uitgebrachte nummers. Belangstellenden kunnen deze lijsten via Spotify volgen. Dit weekend heb ik de honderdste lijst gemaakt en ik ga nog wel eventjes door. Alle muziekjes die meer aandacht verdienen of waarover iets te vertellen valt zullen in mijn blog langskomen.

No comments: